Modehuis Blok

04-07-2014

Modehuis Blok is een echt familiebedrijf, 75 jaar geleden (1938!) begon Anna Blok de zaak met herenmode en textiel. Sindsdien is het bedrijf altijd in de familie gebleven en nu staat de tweede en derde generatie aan het roer. Modehuis Blok heeft twee winkels, in Uithoorn en Amsterdam-Buitenveldert. Carlijn Kooij (derde generatie Modehuis Blok) vertelt ons over het verhaal achter Modehuis Blok.

Welke rol speelt duurzaamheid binnen het bedrijf?
Carlijn Kooij vertelt: “Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol binnen het bedrijf. Tijdens onze laatste verbouwing is er rekening gehouden met energiezuinige verlichting en we hebben papieren draagtassen met het FSC label. In de collectie is het moeilijk om volledig duurzaam te zijn, maar gelukkig zijn veel van onze bestaande merken ook aan het verduurzamen! Ook adviseren wij onze klanten graag over het onderhoud van hun kleding, zodat kleding lang meegaat en minder een wegwerpartikel wordt.”

Hoe vertel je klanten jullie verhaal?
Carlijn: “Voor ons is ‘echt’ contact met de klanten het belangrijkst. Vertrouwen speelt hierbij een essentiële rol en we adviseren onze klanten graag op een eerlijke manier. Hier sluit de inrichting van de winkel, de vormgeving van de etalages en de content op de website en social media bij aan.”

Merk je ook bij klanten dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt?
Carlijn: “Ja, zeker! We merken dat mensen steeds kritischer worden ten opzichte van hun kleding. Dat komt ook omdat er steeds meer bekend wordt over de impact van de kledingindustrie op het milieu en over de arbeidsomstandigheden in textielfabrieken.”

Kun je een omschrijving geven van de klanten van Modehuis Blok?
“Onze klantenkring is heel breed. Van oudsher hebben we een vrij klassiek imago, maar in de afgelopen jaren is daar ook een steeds grotere jonge collectie bijgekomen. We hebben heel veel vaste klanten die echt een dagje uit zijn bij Modehuis Blok. Het is leuk om te zien dat veel van onze klanten hun kinderen en soms zelfs kleinkinderen meenemen om bij ons te winkelen. Dit zorgt ervoor dat we klanten hebben van 18 tot 100 jaar. Zo gaat Modehuis Blok over van generatie op generatie.”

Wat is de kracht van Modehuis Blok?
Carlijn: “Wij geloven dat we onze klanten het beste kunnen kleden wanneer kleding bij hun figuur en hun persoonlijkheid past. We begrijpen ook dat dit niet altijd even gemakkelijk is. Het is onze rol om klanten hiermee te helpen en dit doen we met aandacht en vakmanschap. Op deze manier komen we erachter wie onze klanten zijn en welke kleding hen echt past: mode die qua snit, materiaal, kleur, combinatie en stijl bij iemand hoort. Zo stapt iemand met een prettig gevoel de deur uit en komt met datzelfde prettige gevoel weer terug.”

Waarom heb je gekozen voor Miss Green?
“We zijn Miss Green tegengekomen bij Mint, het duurzame gedeelte van de Modefabriek. We waren bewust op zoek naar duurzame merken om onze collectie mee aan te vullen. Miss Green sprak ons gelijk aan door de mooie items, het eerlijke verhaal en het enthousiasme en de vakkundigheid van Maaike.”