INZ & OUDS

13-06-2014

The Shop: INZ & OUDS 'What you see is what you get!'

Miss Green kun je in een select aantal winkels bezichtigen en passen. Deze winkels zijn met grote zorg uitgezocht, we laten jullie dan ook graag de ondernemers achter de winkels ontmoeten. Deze week gingen we langs bij Juliette Huiskamp, eigenaresse van INZ & OUDS in Haarlem. Lees hier haar verhaal en het verhaal achter haar winkel.

Wat is je persoonlijke ondernemersverhaal?
Juliette: “Ik ben begonnen in de psychiatrische verpleging en via een omweg hier gekomen. Ik heb 10 jaar bij een kunstuitleen gewerkt en ben hierna voor mezelf begonnen als kunstbemiddelaar. Tijdens een reis naar Thailand bedacht ik me dat het leuk was om de spullen die ik daar zag ook zelf te gaan verkopen. Vervolgens ben ik in ateliers, beurzen en markten spulletjes gaan verkopen. Ik organiseerde exposities met kunst en vintage meubels. Ik woon zelf hier in de buurt, dus toen ik dit pand in Haarlem zag, was ik direct enthousiast!”

Hoe ver voer je het duurzaamheidsconcept door?
“Ik probeer er steeds meer op te letten. Ik ga één keer per jaar naar Azië en koop dan zelf in, ik ken al mijn leveranciers persoonlijk en weet dat de spullen eerlijk zijn. Ik ben me er hiernaast heel erg van bewust en vraag altijd waar de spullen vandaan komen. Keecie produceert bijvoorbeeld ook alleen in Europa, net als Miss Green. Verder zie ik duurzaamheid ook als goede producten, geen massaproducten die snel vergaan, maar spullen die lang mooi blijven. Hiernaast word ik er ook heel enthousiast van om gebruikte meubels een tweede leven te geven, dus dit verkoop ik ook in de winkel.”

Hoe belangrijk is duurzaamheid in je eigen leven?
“Ik ben bewust en wordt steeds bewuster. Ik let op voeding, afval scheiden en eet veel biologisch. Ik ga binnenkort verhuizen en probeer mijn nieuwe huis ook zo duurzaam mogelijk te maken, bijvoorbeeld wat betreft energie en zonnepanelen en dergelijke.”

Waar vinden we INZ & OUDS?
Juliette: “De winkel staat in de kleverparkbuurt, een wijk buiten het centrum van Haarlem, tussen Bloemendaal en Haarlem in. Er zitten hier meerdere zaken, vooral speciaalzaken, echt goeie winkeltjes. Dit zorgt er ook voor dat veel klanten uit de omgeving speciaal hierheen komen voor een bepaalde winkel of een specifiek merk. Maar ook mensen hier uit de buurt komen veel in de winkel, heel divers dus.”

Wat zijn de reacties van klanten?
“Toch wel voornamelijk de actieve en werkende vrouw tussen de eind 20 en 65 ongeveer. Maar er komen ook mannen, zij komen vooral voor de meubels of zijn gestuurd door hun vrouw om een kado’tje te kopen! Vrouwen komen voornamelijk voor accessoires en kleding. Iedereen is altijd heel enthousiast. Hoe langer je staat, hoe meer je ziet, je moet echt even de tijd nemen. Ik hou daarvan, dat je blijft kijken en steeds iets nieuws ontdekt. Klanten laten zich dan ook graag verrassen en inspireren.”

Hoe vertel je klanten je verhaal?
Juliette lachend: “Door de uitstraling van de winkel, ‘what you see is what you get’! De samenstelling van mijn winkel is een continue proces, ik heb een paar vaste merken, maar ook een heel groot wisselend assortiment. Waardoor je snel moet beslissen, er is namelijk een grote kans dat het niet meer terugkomt. Elk product heeft zijn eigen verhaal; het zijn allemaal kleine ondernemers, gedreven mensen die staan voor hun product. Ik vind het leuk om hiermee samen te werken en wil dit ook graag uitstralen met mijn winkel. Ik sta achter alle producten en vind alles wat ik heb leuk. Hierdoor blijf ik enthousiast, dit enthousiasme draag je dan ook over op je klanten.”

Hoe ken je Miss Green?
Juliette: “Ik kom vaak bij BrandMission en hier heb ik de Ali gekocht. Ik vind de broek heel fijn en mooi. Ook het verhaal achter Miss Green vind ik leuk en dat het merk uit Haarlem komt vind ik helemaal grappig! De pasvorm en de kwaliteit van de stof is heel goed, heel mooi. Het is hiernaast leuk om te verkopen, bij Miss Green is het namelijk ook: ‘what you see is what you get’! Echt een match dus!”